Різні неполадки, пов’язані з масляним насосом, обов’язково приведуть до серйозних порушень в роботі ДВЗ. Головна функція масляного насоса – це забезпечення тиску в мастильної системі двигуна. Основна маса елементів у двигуні змащуються розбризкуванням. Якщо масляний насос свою функції не виконує, то деталі змазуватися не будуть. Як підсумок, катастрофа і неминучий капітальний ремонт. Давайте розглянемо основні несправності даного агрегату, а також дізнаємося, як перевірити масляний насос.
Масляні насоси для ДВЗ автомобілів
Так як різні автомобілі комплектуються різними типами двигунів з різними робочими параметрами, то і конструкція масляних насосів також може бути різною. Всі модифікації цих пристроїв поділяються на регульовані і нерегульовані.
У регульованих моделей можливо змінити продуктивність, щоб в результаті досягти оптимального тиску в системі в різних умовах. У випадку з нерегульованими пристроями параметри коригуються за допомогою спеціальних редукційних клапанів.
У двигунах авто найчастіше встановлюють маслонасоси шестеренчатого і роторного типу. У цьому випадку рух масла по системі і створення тиску здійснюється завдяки роторним лопат.
У шестеренчатом тип насосів ці функції виконуються за рахунок руху шестерень. Вони можуть виконуватися в двох модифікаціях – з зовнішнім типом зачеплення або з внутрішнім. У насоси з зовнішнім зачепленням дві шестерні розташовані один біля одного, а з внутрішніх — одна в іншій. При однаковій продуктивності габаритні розміри шестерних насосів розрізняються за типом зачеплення.
Шестерний
Агрегат влаштований таким чином. В його корпусі встановлена ведуча і ведена шестерні. Вони забезпечують рух мастила через спеціальний канал в масляну систему. В залежності від оборотів колінчастого валу змінюється продуктивність насоса. Якщо тиск масла вище, ніж допустима норма, то частина мастильної рідини подається у усмоктувальну частина або безпосередньо в картер за допомогою редукційного клапана. У шестерних насосів можливість автоматичного регулювання не передбачена.
Роторні
Конструкція агрегату такого типу небагато складніше. Пристрій являє собою два ротора – ведений і ведучий. Обидва укладені в корпус.
Якщо нерегульований насос, то масло, яке засмоктується пристроєм, проходить через лопаті роторів. Якщо рівень тиску в системі вище номінального або розрахункового, тоді для скидання зайвого тиску спрацьовує редукційний клапан.
У регульованих пристроях є спеціальний рухомий статор, обладнаний пружиною. Вона регулює і забезпечує постійний тиск масла незалежно від кількості обертів колінчастого вала двигуна. Статор призначений для постійного контролю тиску, змінюючи обсяг порожнини між роторами. Для цього статор повертається в необхідному напрямку.
Несправності
Масляні насоси хоч і прості в пристрої, але все ж не вічні. Періодично вони можуть виходити з ладу. Перш ніж дізнатися, як перевірити масляний насос, необхідно розібратися в типових несправності та їх причини.
Отже, частими поломками є пошкодження прокладок, засмічення масляних фільтрів. Ще одна несправність не пов’язана безпосередньо з насосом – це неправильне закріплення масляного фільтра. Також трапляється вихід з ладу пристрою з-за підвищеного зносу основних елементів. Ще одна з типових несправностей – це поломка редукційного клапана.
Ознаки несправності
Щоб розуміти, як перевірити масляний насос, потрібно вміти визначати причини поломки за їх ознаками.
Один з перших ознак того, що насос має пошкодження – це лампочка тиску масла на приладовій панелі. Якщо вона горить, потрібно терміново переконатися, що тиск в системі в нормі. Якщо воно нижче норми, тоді слід перевіряти насос. Також звертають увагу на кількість мастила і її витрата.
Причини поломок
Тиск масла в системі падає, якщо впав рівень рідини в картері двигуна. Також можливо, що насос не при чому, а вийшло з ладу пристрій, який здійснює контроль тиску. Одна з популярних причин – це неякісне масло або продукт, невідповідний для конкретного типу двигуна. Нерідко маслонасос виходить з ладу через природного зносу. Буває, що виходить з ладу редукційний клапан.
Способи перевірки
Насправді, способів, які дозволяють перевірити масляний насос, не так багато. Перевірка працездатності здійснюється за допомогою манометра – так можна впевнитися в рівні тиску масла. Потім потрібно демонтувати пристрій і виконати дефектовку з подальшим ремонтом або заміною.
Перевірка манометром
Кожен автовласник повинен знати, як перевірити тиск масляного насоса на автомобілі – це дозволить у випадку несправностей уникнути небезпечних наслідків для двигуна.
Манометр встановлюють замість датчика тиску масла. Це єдиний спосіб, який дозволяє достовірно переконатися в справності або несправності масляних насосів. При цьому сам насос можна не знімати з двигуна. Можна придбати готові набори для виміру тиску в системі змащення або ж виготовити прилад самостійно.
Поради фахівців
Для того, щоб перевірити працездатність масляного насоса, знадобиться рідинний манометр. Дані прилади є в магазинах автозапчастин. Також для цих цілей можна скористатися будь-яким промисловим манометром, але слід звертати увагу на вимірювальну шкалу – вона повинна бути адекватною. Потім слід запастися перехідником, який повинен укручуватися в отвір датчика. На його відповідної частини повинен бути зроблений штуцер для шлангу або ж різьблення для наворачивания з’єднувального шланга. Перехідник можна замовити в будь токарної майстерні.
Для виготовлення перехідника потрібно знати параметри посадочного отвору і параметри різьби. Потім по цим даним складається ескіз. Ще один варіант – показати станочнику старий або зламаний, а може навіть і робочий датчик, і він за нього выточит потрібну деталь.
Досвідчені водії знають ще один спосіб перевірити справність масляного насоса. Тут можна обійтися без токаря. Беруть несправний або старий датчик тиску масла, видаляють все, що всередині і виготовляють на його базі перехідник. Для ВАЗа у продажу можна знайти готові штуцера-трійники.
Як правильно вимірювати?
Як перевірити масляний насос двигуна? Технологія однакова для всіх моторів. Є невелика різниця тільки в значеннях порогового рівня тиску – для різних двигунів вона різна. Про мінімально допустимому тиску та його рівні для спрацьовування клапана можна дізнатися в інструкції до авто.
На прикладі класики ВАЗ ми розглянемо, як перевірити, чи працює масляний насос. Вимірювати слід в двох режимах – на холодному і гарячому моторі.
Заміри на холодному двигуні
Для того щоб виміряти тиск, перед тим як запустити мотор, необхідно точно переконатися, що температура масла дорівнює температурі середовища. Аварійний датчик у Вазі налаштований на спрацьовування при тиску в 0,33 кг на квадратний сантиметр. Якщо результат вимірювань виявився таким, то обов’язковий демонтаж насоса і його дефектування. При плавному підвищення числа оборотів коленвала тиск має зрости до 4,5 кг на квадратний сантиметр. Повинен спрацювати редукційний клапан, тому далі тиск рости не буде.
На гарячому моторі
При падінні температури масла піднімається його в’язкість. Це добре для ефективної роботи насоса. Для отримання адекватних результатів вимірювань найкраще робити заміри тиску на прогрітому двигуні. Так як масло гріється значно повільніше, ніж охолоджуюча рідина, то мотору дають попрацювати ще трохи часу після виходу на робочі температури.
У мастильної системі справного двигуна з справним насосом тиск повинен бути в межах 3,5-4,5 кг на квадратний сантиметр при обертах колінчастого вала 5600. Якщо значення при вимірах відрізняються від номіналу, тоді мотор в деяких режимах буде відчувати брак мастила.
Дефектування і ремонт знятого елементу
Давайте подивимося, як перевірити знятий масляний насос. Перевірка полягає в візуальному огляді, вимірюванні і порівнянні результату вимірювань з номінальними розмірами.
Відкручують кришку маслоприемника разом з редукційним клапаном. Варто докласти зусиль, щоб не загубилася упорна шайба пружини. Далі слід звернути увагу, що деякі болти будуть менше за інших. Такий болт повинен потім знову стати на своє місце.
Штангенциркулем вимірюють пружину. У стані спокою вона повинна мати не менше 38 міліметрів довжини. Потім знімають кришку, на якій будуть сліди від вироблення сірників. Якщо задираки глибокі, то знос у маслонасоса великий. Кришку можна відремонтувати – слід вирівняти її площину.
Далі витягують провідну шестірню і перевіряють візуально стан її зубів. Якщо на зубах є потертості і задираки, це говорить про великому зносі. Слід перевірити і відому шестірню. Головне в ній – це отвір, в якому розташована вісь фіксації.
Потім перевіряють стінки корпусу пристрою і вісь веденої шестерні. Вибоїни, борозни, різні дефекти говорять про те, що в робочу зону усередині насоса потрапляв сміття.
Редукційний клапан
Способів, які дозволяють перевірити редукційний клапан масляного насоса без необхідності демонтажу, практично немає. Але можна перевірити його ротом – цей метод радять застосовувати навіть фахівці. До штуцера клапана прикладають тканина, через яку добре проходить повітря. Далі роблять різкий вдих. Якщо є сильний опір, значить клапан справний.
АКПП
Якщо є манометр, то як перевірити масляний насос АКПП, можна не розповідати. Принцип перевірки той же. Нормальний рівень тиску– від 2,5 до 5 Бар. Але потрібно розуміти, що для автоматичної трансмісії шкідливий не тільки недолік, але і надлишок тиску масла (а точніше, АТФ-рідини).
Висновок
Як видно, способів перевірки маслонасосів не так багато, але цілком достатньо, щоб з’ясувати, працює пристрій чи ні. Не варто халатно ставитися до масляній системі. Якщо не горить лампа тиску, бажано перевірити показники в системі манометром. Якщо лампа горить постійно, не варто затягувати з діагностикою. Якщо датчик з іншої моделі авто і лампа періодично спалахує, це теж привід для перевірок.