Як побудувати літак своїми руками: креслення, матеріали, інструкції

Перш ніж приступати до вирішення питання про те, як побудувати літак, необхідно відповісти на інше головне питання. Залежно від правильної відповіді можна відразу сказати, наскільки успішним буде весь проект. Основне питання полягає в тому, яка мета всього проекту? Який саме літак і для чого потрібно побудувати.

Підбір моделі

По-перше, відразу варто відзначити те, що збудувати літак, як це роблять інші майстри, не зовсім реально. Вся справа в тому, що кожна людина має індивідуальний почерк пілотування, з-за якого не можна грунтуватися на чужому досвіді під час вибору моделі. По-друге, багато початківці конструктори загоряються бажанням творити після того, як побачать у небі просто досить красиві і витончені моделі. Ґрунтуватися лише на зовнішньому вигляді літака — це вкрай погано. Основним критерієм вибору моделі повинна бути мета його будівництва і майбутнього використання, а не естетична складова.

Вибір правильної моделі важливий ще й тому, що використовувати її можна буде тільки для тих цілей, для яких вона призначена. Припустимо, побудувати літак як засіб для повітряного туризму — це одне. Але після його завершення і експлуатації можна виявити, що людині набагато ближче звичайний виліт на пікнік кудись у гори, до прикладу, а для цього потрібно вже зовсім інша модель. Все це говорить про те, що перш, ніж перейти до якої-небудь практичної частини, необхідно повністю обдумати і чітко визначити, для яких саме цілей буде використовуватися повітряне судно.

Природно, що перш ніж перейти до будівництва, необхідно провести ще кілька підготовчих робіт. Потрібно провести повний аналіз конструкції майбутнього літака. Якщо таку конструкцію хто-небудь вже втілював у життя, то варто зв’язатися з цим майстром і поцікавитися успіхами літального апарату. Також важливо пам’ятати, що якщо буде обрана модель, в якій деталі і вузли будуть мати застарілий тип, то придбати їх та організувати доставку при необхідності набагато важче і дорожче. Деталі для моделей, які користуються попитом в даний час, будуть доступнішими.

Витрати часу

Як побудувати літак? Переходячи до практичної частини даного питання, дуже важливо зазначити, що цей процес дуже тривалий. Буде потрібно величезна кількість часу і сил, а тому необхідно бути впевненим у тому, що ці дві складові є в надлишку перш, ніж приступати до покупки деталей і іншого.

Фахівці рекомендують розбивати таке трудомістке заняття, як будівництво літака, на велику кількість дрібних завдань. В такому випадку буде видно постійний прогрес у виготовленні. Робота над завданням буде вимагати набагато більше часу, а кожне успішне завершення роботи буде означати наближення основної мети. Якщо не розбивати цю об’ємну задачу на дрібні частини, то в якийсь момент може здатися, що стався застій, прогрес зупинився. З-за цього багато людей також відмовлятися від ідеї зібрати літак своїми руками.

Якщо ж процес був правильно розбитий на частини, то в тиждень доведеться виділяти від 15 до 20 годин на виконання поставлених завдань. При таких витратах часу вдасться побудувати повітряного судна за прийнятний термін. Якщо ж витрачати меншу кількість часу в тиждень, то процес може затягнутися на величезний проміжок часу.

Місце для роботи

Природно, що для такої роботи необхідно мати відповідне місце. Проте варто відзначити, що розмір в даному випадку не має вирішального значення.

Легкий одномоторний літак, наприклад, може бути побудований в підвалі, трейлері, морському контейнері і т. д. Відмінним місцем буде двомісний гараж. У багатьох випадках вистачає навіть одномісного гаража, але це за умови, що передбачається окреме місце, де можна буде зберігати готові вузли літака такі, як крила та інші деталі. При розгляді питання про те, як самому побудувати літак, багато хто вважає, що підходящим місцем є лише міський ангар, наприклад. Насправді ж це далеко не так. По-перше, мало хто живе досить близько до такої будівлі. По-друге, літакові ангари — це такі місця, в яких часто не вистачає світла. У літній період у таких будівлях набагато спекотніше, ніж навіть на вулиці, а в зимовий період, навпаки, холодніше, ніж на вулиці.

Ще одне важливе зауваження фахівців і просто тих, хто вже займався питанням, як зробити літаючий літак, — це облаштування робочого місця. Рекомендується витратитися на купівлю необхідних речей, які зроблять роботу більш зручною та комфортною. Можна потурбуватися простою системою клімат-контролю, обзавестися робочим місцем, яке буде підходити по зростанню, укласти гумові килими на підлогу і т. д. Важливу роль відіграє якісне повне освітлення робочого місця. На все це доведеться витратити певну кількість матеріальних засобів, але при роботі над таким серйозним проектом вони окуплять себе з лишком. Іншими словами, можна сказати, що все необхідне має бути завжди під рукою, тоді будівництво буде проходити набагато легше.

Витрати грошових коштів

Скільки коштує побудувати літак? Природно, що після встановлення мети, прийняття рішення про моделі літака, після підбору місця і розподілу часу, наступного питання полягає саме у фінансовій частині проекту.

Дати однозначну відповідь на питання про вартість літака не вийде, так як всі моделі різні, а значить і матеріали, і якість, і кількість сильно відрізняється. Можна лише сказати, що в середньому витрачається від $50 000 до $65 000 (близько 3-4 млн руб.). Проте реальна сума може бути значно вище, так і значно нижче. Будуємо літак — це досить проста фраза, яка вимагає серйозного підходу не лише до практичної частини, але і до фінансової. Простіше всього буде розглядати дане дійство, як виплату кредиту. Іншими словами, необхідно заздалегідь оцінити загальну вартість проекту, розбити її на частини, після чого можна буде витрачати заплановану суму грошей кожен місяць на купівлю необхідних деталей, інструментів і т. д.

Ще один важливий фактор — це розуміння того, що не обов’язково встановлювати на літак те, що не знадобиться для польоту. Найпростіший приклад — ліхтарі для польоту вночі. Якщо такі прогулянки не передбачаються, то і освітлення немає сенсу купувати. Тобто правильно поставлені цілі допоможуть заощадити значну кількість коштів. Можна заощадити на установці приладів, якщо вони не знадобляться для польоту. Будівництво літаків вимагає обов’язкової установки гвинта. Існують моделі постійного кроку і постійній швидкості. Перша модель коштує приблизно в три рази менше, ніж друга, але при цьому не так вже і сильно програє гвинта постійної швидкості в економічності польоту.

Отримання знань

Побудувати літак своїми руками — це трудомісткий і тривалий заняття, але воно зовсім не такий важкий, як здається на перший погляд. Багато початківці майстра, які хотіли б спробувати своїм сили, думають про те, що вони не вміють фарбувати, клепати і варити. Насправді ж навчитися всім цим навичкам досить просто, потрібно лише трохи часу.

Тут важливо розглядати задачу в такому ключі. Домашній літак, своїми руками збудований, — це механічний пристрій з мінімальним набором електрики, а також повною відсутністю складних гідравлічних частин. Все це можна вивчити й зібрати самостійно.

Наприклад, якийсь двигун на літаку? Самий стандартний двигун для повітряного судна складається з таких же конструкційних частин, як мотоциклетний або човновий. Це найбільш прості й стандартні моделі, які відмінно підійдуть для будівництва першого саморобного літального апарату. Далі слід практична частина збірки. Клепка — це досить простий процес, який можна освоїти буквально за один день. Що стосується роботи зі зварювальним апаратом, то тут також все просто, доведеться лише витратити більше часу на навчання, щоб зварювальні шви мали хороші показники і були досить рівними. Що стосується будь-яких робіт з деревиною, то вона застосовується в звичайному житті досить часто, а тому техніка її обробки, а також інструменти для виконання всіх необхідних операцій не складають праці в освоєнні і придбання.

Цікаве:  Як розтопити віск в домашніх умовах: легкі і швидкі способи

Поширені зразки

Один з найбільш поширених креслень літаків — це одномісний легкий підкісний моноплан з високорозташованим крилом і тягне повітряним гвинтом. Дана модель саморобного літального апарату вперше стала з’являтися ще в 1920 році. З тих пір схема, конструкція і інше практично не змінилися. Готовий зразок сьогодні вважається одним з найбільш перевірених, надійних і конструктивно відпрацьованих. Саме з-за всіх цих переваг, а також з-за простоти креслень літака він є майже ідеальним варіантом для будівництва своїми руками, особливо початківцям майстром. За тривалий період експлуатації і складання таких повітряних суден вони придбали характерні риси. Їх відрізняють такі конструктивні ознаки, як дерев’яне двухлонжеронное крило, фюзеляж літака сталевий зварного типу, обшивка з полотна, шасі пірамідального типу, кабіна закритого типу з автомобільної дверима.

Далі варто відзначити, що є невелика різновид даного типу літака, яка використовувалася в 1920-1930-ті роки. Різновид літального апарату називалася «парасоль». Дана модель була высокопланом, у якої було крило, закріплене на стійках і подкосах над фюзеляжем літака. Така різновид високоплана зустрічається і в нинішньому аматорському літакобудуванні. Однак якщо порівнювати зі звичайною стандартною моделлю, «парасоль» використовується значно рідше, так як з конструктивної точки зору виготовити такий апарат куди складніше, а за своїми аеродинамічними характеристиками він поступається стандартному літаку. Крім того, в плані експлуатації вони також гірше, а доступ в кабіну такого агрегату досить сильно утруднений, що веде до скрутного використання аварійного способу покидання кабіни.

Деталі простих літаків

Варто розглянути деякі конструктивні особливості даних моделей.

Звичайний високоплан з назвою «Ленінградець» має наступні показники.

Двигун для такого легкого одномісного літака має потужність в 50 л. с., а модель називається «Цюндапп». Площа крила у готової моделі повинна бути дорівнює 9,43 м2. Злітна маса не повинна перевищувати 380 кг Це дуже важливо, особливо при виборі крісла пілота. Маса порожнього апарату зазвичай становить приблизно 260 кг Максимальна швидкість, яку може розвинути повітряне судно, 150 км/год, а швидкопідйомність у землі дорівнює 2,6 м/с. Максимальна тривалість польоту складає 8 годин.

Для порівняння, варто розглянути «парасоли». В даному випадку буде представлений розбір моделі з назвою «Малюк».

Двигун встановлюється моделі ЛК-2, потужність якого 30 л. с., що вже робить його менш потужним, ніж стандартна модель. Площа крила також зменшується до 7,8 м2. Злітна маса даного літального апарату складає всього 220 кг, що включає крісло пілота і самого пілота, вага силової установки, фюзеляжу і інших конструктивних елементів. Незважаючи на те, що злітна маса істотно менше, ніж у «Ленінградця», максимальна швидкість складає всього 130 км/ч.

Виготовлення моделей літаків

Серед основних переваг таких моделей сильно виділяється те, що керувати літаком, як це роблять досвідчені льотчики, не становить праці, так як саме управління досить просте. Це особливо помітно в тих випадках, коли питоме навантаження на крило не перевищує 30-40 кг/м2. Крім того, высокопланы відрізняються тим, що у них прекрасні злітно-посадочні характеристики, вони стійкі. Крім того, кабіна спроектована таким чином, що вона створює оптимальний огляд того, що відбувається внизу. Іншими словами, більш оптимальної моделі для самостійного будівництва просто не знайти.

Слід більш докладно розглянути одну з найбільш вдалих моделей — високоплан, який був спроектований Ст. Фроловим.

Крило для такого літака була виготовлена з таких матеріалів, як сосна і фанера, фюзеляж для літака був виконаний із сталевих труб, які були з’єднані за допомогою зварювання. Всі конструктивні елементи літака були виготовлені повністю обтягнуті полотном з використанням класичної технології в авіабудуванні. Колеса для шасі були підібрані досить великі. Зроблено це було для того, щоб можна було без проблем злітати з грунтових і непідготовлених майданчиків. В якості силового агрегату, тобто двигуна, використовувався 32-сильний двигун на базі МТ-8.Він був забезпечений такими елементами, як редуктор і повітряний гвинт великого діаметру. Злітна маса літака при такій конструкції і двигуні склала 270 кг, польотна центрування 30% САХ. При всіх цих показниках питоме навантаження на крило становила 28 кг/м2. Раніше вже говорилося, що керувати літаком, як досвідчені льотчики значно простіше, якщо навантаження не буде перевищувати 30-40 кг/м2. Максимальна швидкість літального апарату становила 130 км/год, а його посадкова 50 км/ч.

Модель літака ПМК-3

У підмосковному місті Жуковске був створений літак ПМК-3, який зараз також можна зібрати самостійно. Повітряне судно відрізнялося від звичайних тим, що мало своєрідне будова носової частини фюзеляжу, а також досить низьке шасі. Проектувалася дана модель літака за схемою подкосного високоплана з кабіною закритого типу. З лівого боку від фюзеляжу передбачався вхід для пілота. Для того щоб досягти потрібної центрування, доводилося змішати ліве крило трохи назад. Це дуже важливо пам’ятати при складанні такої моделі своїми руками. Загальна конструкція літака — суцільнодерев’яні, обтягнута полотном. Тип крила — однолонжеронное, з сосновими полицями.

Основу фюзеляжу для цієї моделі складали три лонжерона. З-за такої конструкції готовий фюзеляж мав трикутний поперечний переріз. В якості основного силового агрегату був обраний двигун потужністю 30 л. с. же Тип двигуна — це підвісний човновий мотор типу «Вихор», який має рідинне охолодження. При правильній конструкції літака радіатор буде трохи виступати з правого борту фюзеляжу.

Варто сказати дещо і про те, що будувати літаки з штовхає типом гвинта можна, але при цьому дуже важливо пам’ятати, що при цьому буде губитися сила тяги апарату, а також підйомна сила крила. З-за цих двох особливостей важливо розглядати доцільність встановлення такого гвинта в кожному окремому випадку, грунтуючись на мети, яку переслідує майстер при створенні літака. Однак справедливо буде сказати, що були винахідники, які при самостійному будівництві літака з таким гвинтом, творчо підходячи до рішення даної задачі, змогли усунути такі недоліки і експлуатувати повітряне судно без них.

«КІТ-набір»

Як зробити літак легко? Дане питання останнім часом стає все більш доречним. Взагалі варто відзначити, що зростання числа людей, які хочуть побудувати повітряне судно своїми руками, забезпечується за рахунок поширення «КИТ-наборів». Це набір, в який входять всі необхідні деталі для складання літального апарату обраної моделі. В даному випадку докласти руки для збірки все ж доведеться, однак такий набір допомагає пропустити стадію вибору елементів, підгонки за розміром і т. д. З такими наборами збірка літака перетворюється в подобу складання конструктора.

Ще одна перевага «КИТ-набору» полягає в тому, що це буде дешевше, ніж збирати всі елементи з нуля. Сьогодні є три способи обзавестися власним агрегатом для польотів. Перший — це купівля вже готового виробу, другий — це «КІТ-набір», а третій — це збірка з нуля. Придбання набору у такому випадку є середнім варіантом за ціною. Якщо ж говорити про складнощі, то зібрати літак із уже готових і підігнаних деталей набагато простіше, ніж з нуля самому.

Якщо підводити підсумок, то можна сказати наступне. По-перше, будівництво літака в даний час своїми руками — це цілком реально заняття, але воно вимагає великої кількості часу і коштів. Якщо немає навичок зварювання і клепання, то ними також доведеться опанувати для успішного завершення роботи. Щоб успішно зібрати літак, необхідно обов’язково мати в наявності креслення, а також схему зборки, в якій буде наочно представлений кожен етап. Якщо всім цим займатися не хочеться, то можна придбати «КИТ-набір», який спростить завдання і зведе її до складання своєрідного конструктора.