Картини, написані маслом і акрилом, суттєво різняться між собою. Побачити відмінності нескладно навіть неозброєним поглядом. Це обґрунтовано кардинальною відмінністю матеріалу, яким пишеться полотно, і технікою підготовки полотна. Для олійного живопису використовуються фарби виключно на основі рослинних олій, оскільки саме ці олії є головним зв’язуючим компонентом. Варто відзначити, що полотно, ґрунтований для живопису, більше підійде для створення картини маслом, ніж акрилом, оскільки акрилові фарби мають водну основу. Існує кілька основних технік нанесення грунтовки. Як під акрил, так і під олійні фарби. Крім цього, і саме полотно може бути з різних матеріалів.
Фабричне полотно грунтоване для живопису
Для художників-початківців, або тих, хто не хоче витрачати час на підготовку полотна під живопис, продаються вже підготовлені до роботи матеріали. Для картин маслом продається спеціальний полотно, ґрунтований, в рулоні. Його не потрібно підклеювати або шліфувати, можна відразу після покупки приступати до малювання. Це робиться досить швидко і просто, процедура не вимагає особливих навичок або умінь. Також у продажу можна зустріти полотно, ґрунтований з контуром, по якому надалі залишки полотна або обрізаються, або використовуються для фіксації готової картини в рамці. Підготовлені полотна для роботи продаються не тільки для живопису олійними фарбами, але і для акрилу. У разі, якщо тканина замінюється картоном, оскільки акрилові фарби мають водну основу і на папері вони виглядають набагато краще і ефектніше, ніж на будь-яких інших матеріалах, використовується полотно, грунтоване на картоні.
Яким має бути полотно?
Головний критерій, який повинен бути присутнім в полотні для живопису олійними фарбами — його пружність. Під час нанесення ґрунту під пензлем повинен виникати приємний пружний ефект, за рахунок якого мазки будуть більш виразними, а сам процес нанесення — енергійніше. В якості матеріалу під основу найкраще використовувати лляне або пеньковое полотно, оскільки бавовняна, віскозна або будь-які інші види тканин погано взаємодіють з ґрунтом із-за своєї зернистої фактури. Перші, навчальні роботи слід виконувати на полотнах із середніми по товщині нитками, однак якщо планується написання великої картини, слід використовувати грубозернисті види.
Основу під живопис акриловими фарбами слід підбирати більш ретельно і відповідально, оскільки самі фарби дуже специфічні. Це обґрунтовано тим, що завдяки водній основі такі матеріали потребують спеціальних розріджувачі. Головною перевагою акрилу є те, що готова картина з цього матеріалу з часом не жовтіє, а самі фарби — гіпоалергенні. За рахунок своєї структури акрилу найкраще підходить полотно з картону, так як папір має властивості вбирати зайву воду. Однак звичайний картон для живопису не підходить, зазвичай для написання картин використовують картон марки «Сонет».
Перед початком роботи
При виборі матеріалу дуже важливо знати, як правильно ґрунтувати полотно, щоб матеріал лягав максимально якісно. Якщо ж все-таки початківець художник хоче освоїти всі ази живопису та вирішує самостійно гарантувати, йому необхідно враховувати, що це дуже тривалий і трудомісткий процес. Крім великої кількості часу, на це буде потрібно ще досить багато грунтовки матеріалу, отже, якщо бюджет картини відносно невеликий, то краще купувати вже готову заґрунтовану основу, оскільки на закупівлю матеріалу для самостійної грунтовки потрібно пристойна сума. Тут дуже важливо розуміти наступний момент. При покупці більш дешевого і не дуже якісного ґрунту є ризик зіпсувати всю картину повністю, так як неякісний матеріал буде в її основі.
Грунтувати полотно в домашніх умовах можна, і такий варіант має кілька переваг перед готовим, фабричним грунтом. Насамперед художник сам може вибрати той відтінок, який він хоче бачити в якості основи, можна змішувати кілька тонів одночасно і в результаті отримати щось авторське і нетривіальне. Крім відтінків, немає ніяких обмежень за формою полотна майбутньої картини, його можна регулювати на свій розсуд. Ще одним позитивним моментом є шар грунту. Він також контролюється безпосередньо художником і підбирається у відповідності з необхідними художніми цілями. Основними ознаками правильного нанесення та якості ґрунту є:
- Нанесена поверх грунтової основи фарба висихає рівномірно.
- Грунтовка повністю закриває всі отвори і дрібні дефекти матеріалу.
- З її допомогою створюється бажана фактура, яка може бути ідеально рівною, зі збереженням текстури, або ж з різними візуальними ефектами.
- Грунт забезпечує захист від попадання фарб безпосередньо на матеріал.
- З допомогою грунтовки поверхні картини має бути максимальне зчеплення з будь-якими використовуваними фарбами або іншими художніми матеріалами.
- Якісний ґрунт забезпечує гарантовану стійкість до потрапляння вологи. А також володіє антисептичними властивостями.
Якщо тканина оброблена якісної грунтовкою, у неї довгі роки зберігається добра еластичність.
Як ґрунтувати полотно під масло
Якщо ви вирішили розібратися, як ґрунтувати полотно, перед тим як почати наносити ґрунтовку під масло, його необхідно попередньо закріпити на підрамнику та підготувати. Про те, як натягнути полотно на підрамник, можна знайти нижче в статті. Якщо нанесення ґрунту виконується самостійно, матеріал повинен бути як можна більш щільним, з мінімальною кількістю різних дефектів.
Насамперед перед нанесенням першого шару необхідно трохи змочити полотно, щоб волога не проступила на виворітну сторону полотна. Волога додасть розширення волокнах, за рахунок чого під час проклейки клей практично не буде просочуватися. Також при наявності невеликих вузликів або нерівностей можна відшліфувати натягнуте полотно пемзою.
Нанесення клею захистить від просочення полотна маслом з фарб. Однак не варто наносити клей занадто товстим шаром, полотно має зберегти еластичність і натуральну фактуру. Але при цьому отвори і виступи повинні бути відсутніми. Зазвичай клей наноситься в два етапи кількома тоненькими шарами з проміжним просушуванням.
Найважливішим і відповідальним є саме перший етап нанесення клею, оскільки необхідно, щоб сформувалася тонка захисна плівка, і при цьому сам клей не просочився через полотно. Для цього найчастіше використовується рідкий клей кімнатної температури, завдяки чому досягається рівномірний розподіл по всьому полотну. І швидке, надійне закріплення. Якщо фактура поверхні досить груба, клей повинен бути густішою, желеподібної консистенції. При нанесенні такого клею на полотно не можна тиснути, щоб воно не просочилося повністю. Також слід уникати повторних мазків на одній ділянці. Якщо склеювальний розчин рідкий, його необхідно наносити дуже швидко, щоб не виникало надлишків. Після першого шару потрібно просушити і відшліфувати полотно. Потім нанести ще пару тонких шарів клею, просушуючи і шліфуючи в проміжках, і тільки після того, як проклейка стане рівномірною, і просвіти між волокнами зникнуть, можна приступати до нанесення ґрунтовки. Для нанесення густого клею потрібно використовувати мастихін або шпатель, а для рідкого розчину — жорсткі і широкі кисті.
Як потрібно просушувати і шліфувати полотно?
Просушувати потрібно після кожного нанесення на полотно грунту. Якщо ви знаєте, як ґрунтувати полотно, просушка не займе багато сил. Головне, не порушувати загальноприйняту технологію, щоб не погіршити якість бази. В залежності від того, яка саме використовується суміш, термін просушування може бути різним. Так, наприклад, клейовим грунтів для висихання потрібно близько п’яти днів, а емульсіями — до двох тижнів, масляні склади сохнуть довше всього – від 2 до 10 місяців. Дуже важливо щоб висихання ґрунту було рівномірним. І виконувалося при кімнатній температурі. Просушувати грунт на сонці, біля батареї або на протязі категорично заборонено.
Після того як ґрунтувати полотно ви закінчили, грунтовка висохла, необхідно відшліфувати полотно перед нанесенням завершального шару, оскільки за рахунок цього з полотна віддаляються різні дефекти, і поліпшується зчеплення. Шліфування виконують за допомогою дрібнозернистої наждачного паперу або пемзи. Саме шліфування повинно бути максимально акуратним, щоб уникнути пошкодження текстури грунту. Завершальний шар грунту зазвичай не підлягає обробці. Тільки якщо є необхідність підсилити зчеплення фарбою.
Чим наноситься грунтовка?
Нанесення грунтовки виконується виключно тонким шаром. І тільки пензлем або мастихіном. Принцип нанесення грунтовки точно такий же, як виконання проклейки полотна. Щоб зчеплення грунту з фарбою було максимально ефективним, підфарбовування в грунт додають поетапно, в кожному новому шарі її утримання збільшується. Завдяки цій технології поверхню полотна стане максимально еластичною, стійкою до вологи і температурних коливань, а також інших зовнішніх факторів впливу.
Чим зручні полотна з готової проклейкою і грунтовкою?
В кожному спеціалізованому мистецькому магазині можна купити вже підготовлені під малювання полотна, наприклад, грунтоване полотно в рулоні, під масляну живопис. Його придбання дуже полегшує роботу майстра і значно економить його час. Оскільки саме масляні грунтовки сохнуть довше всього. Проте є у продажу і грунтоване полотно на картоні, для акрилового листа. Такі полотна не тільки заощадять час, витрачений на грунтовку, але й позбавлять художника від різних неприємних нюансів, таких як протікання полотна під час просочення клеєм або інших моментів. Саме в цьому і полягає перевага фабричних основ з грунтовкою. Вони істотно економлять час, зусилля і, звичайно ж, кошти, витрачені на підготовчі матеріали. Найбільшою популярністю серед полотен під живопис акрилом користується грунтоване полотно на картоні «Сонет».
В домашніх умовах
Для грунтовки під масло можна використовувати ґрунт на основі желатину, приготований в домашніх умовах самостійно. Такий грунт досить зручний в нанесенні і відносно недорогий. Він підійде для обробки щільного і грубого полотна, оскільки може бути як рідким, так і наполовину застиглим. Желатиновий грунт для проклеювання може складатися з таких компонентів, як гліцерин або мед, безпосередньо желатин, білила або крейда і вода. Кожен шар такого ґрунту висихає приблизно за 12 годин. Головне, під час приготування акуратно розвести основні компоненти (мед і желатин) на водяній бані, щоб не перегрівати їх.
Також можна скористатися клейовим грунтом. Він дуже зручний, так як швидко висихає, але слід враховувати й негативні моменти. Під час малювання цей грунт часто всмоктує зв’язуючі компоненти олійної фарби. Також цей грунт дуже сприйнятливий до вологи і вогкості. Ще однією проблемою є підвищена жорсткість полотна після обробки. А якщо скористатися клейовим грунтом зі пом’якшувачем, через деякий час полотно може почати гнити. Більшість художників воліють казеїнові грунти або на полівінілового спирту з додаванням цинкових або титанових білил.
На відміну від клейового, олійний грунт стійкий до підвищеної вологості і не всмоктує зв’язуючі компоненти фарби, проте і в ньому є деякі недоліки. Він дуже довго висихає і через деякий час починає жовтіти, внаслідок чого зображення поступово темніє. Полотна під акрил грунтувати набагато легше. Оскільки до них добре підходять практично будь-які види грунту.
Як ґрунтувати полотно під акрил: підготовка
В якості грунтовки під акрилову живопис найчастіше використовуються ґрунти на основі самого ж акрилу. Вони являють собою спеціальну суміш з таким же сполучною речовиною, як і сама фарба – акрилову полімерну емульсію. До складу таких грунтовок також входить барит з карбонатом магнію і кальцію, які створюють певну фактуру ґрунтовки. Якщо картина буде написана корпусних фарбою, грунтувати і зовсім необов’язково. Єдине, що потрібно – сформувати суцільну суцільну плівку, на яку згодом буде наноситися фарба. Це необхідно для захисту від розмокання, оскільки у акрилових фарб водна основа, а для полотна використовуються різні види картону. Для акрилових робіт, так само, як і для масляних, у продажу є спеціальний грунтоване полотно на картоні з контуром. Контур надалі знадобиться для оформлення картини у рамку.
Особливості нанесення ґрунту під акрил
Наносити грунтовку на полотно під акрилову розпис можна вертикально або горизонтально. Нанесення грунтовки на горизонтально розташовану поверхню виконується наступним чином: на що лежить полотно виливається грунтовка, після чого починається швидке акуратне розподіл маси по всьому периметру за допомогою скребка або ракеля, також можна скористатися гумовим шпателем. Шар обов’язково повинен бути тонким. Дуже важливо не використовувати для розподілу ґрунту по поверхні полотна інструменти, у яких міститься м’яка чорна гума, оскільки це призведе до того, що полотно забрудниться чорними розводами і безнадійно зіпсується.
Якщо ви з’ясували після того, як почали ґрунтувати полотно, що консистенція ґрунтовки досить рідка, краще уникати вертикального способу нанесення, оскільки це може викликати низку проблем, таких як розлучення і нерівномірне нанесення. Хоча багато професіонали користуються саме цим методом. Адже з його допомогою ґрунтовка полотна виконується набагато швидше, ніж звичне нанесення грунту за допомогою пензля.
Якщо полотно досить жорстка і груба, наносити грунт потрібно тільки пензлем. Враховуючи ступінь абсорбції, нанесення виконується в декілька шарів, але не менше двох. Перший шар зазвичай розбавляється водою. Якщо полотно досить великих розмірів, для рівномірної і гладкою ґрунтовки можна скористатися розпилювачем.
Якщо в якості грунту під акрилову розпис використовується грунтовка з сильним абсорбуючим ефектом, припустимо, таким як деревна волокниста плита, можна додати до нього акрилове глянсове засіб, нанесене одним тонким шаром. Безпосередньо перед нанесенням воно обов’язково повинно розбавлятися водою. Це необхідно для того, щоб знизити рівень пористості грунтовки до прийнятного рівня. При нанесенні грунтовки на поверхню з підвищеним рівнем абсорбції, який попередньо не проклеивался, сполучні компоненти матеріалу повністю вберуться в полотно. З-за цього на поверхні з’явиться «зернисто-порошковий ефект. Останнім часом у продажу з’явився вже готовий грунтоване полотно на картоні Brauberg, спеціально для живопису акрилом.
Що ж далі? Необхідно розібратися, як натягнути грунтоване полотно на підрамник. Щоб закріпити полотно на підрамнику, потрібно зробити наступне: розкласти полотно на робочій поверхні і покласти зверху на нього рамку. Дуже важливо, щоб волокна полотна розташовувалися в тому ж напрямку, що і лінії рамки. Необхідно не упустити цей момент. Якщо тканина ляже під кутом, з часом розпочнеться деформація рамки і загинання країв полотна догори. Необхідно взяти близький довгий край і підвернути його всередину підрамника. Після чого з допомогою степлера зафіксувати трьома дужками. На краях підрамника полотно закріплюється на завершальному етапі. Після закріплення одного боку необхідно розгорнути полотно і, добре натягнувши його, виконати ту ж саму процедуру. Закріплення скобами потрібно починати виконувати від середини до країв, оскільки в іншому випадку полотно вийде перекошеним. І буде провисати по центру. Якщо виконується закріплення не загрунтованого полотна, перед початком процесу його слід злегка змочити водою, можна за допомогою пульверизатора. Змочувати необхідно внутрішню сторону. Це робиться для того, щоб після висихання води утворилася більш щільна натяжка полотна. Найкраще бризкати водою після закріплення довгих сторін полотна на підрамнику.