Освітлення торгових приміщень – один з ключових компонентів у формуванні сприятливого образу магазину. Правильно організований світ вигідно концентрує увагу на вітринах, стимулюючи клієнтів здійснювати покупки і просто створюючи приємну атмосферу. Але для цього ще на етапі проектування освітлення торгового залу повинна враховуватися широка група факторів і нюансів.
Штучне та природне освітлення
Почати варто з базового поділу підходів до організації освітлення. Природне світло передбачає створення умов для допуску в зал сонячних променів, а штучний формується технічними пристроями і забезпечує основний обсяг випромінювання. При всіх перевагах другої концепції, природне освітлення торгового залу є обов’язковою і класифікується на верхнє, бокове та комбіноване. У проектному рішенні цільова площадка повинна бути поділена на ділянки з боковим освітленням – це зони, що примикають до стін з віконними прорізами. Розрахунок коефіцієнтів природного світла повинен здійснюватися без урахування темних об’єктів, у якості яких може виступати меблі, обладнання, рослини і т. д.
Що стосується штучного світла, то його створюють за допомогою електричних (переважно) світильників. Згідно із загальними правилами, розрядні джерела такого типу повинні підбиратися з урахуванням комфортності для очей, енергоефективності та функціональності. Бажано, щоб штучне освітлення в торгових залах також було розділеним з точки зору функціональності. Про це і піде мова нижче.
Загальне освітлення
Помилково вважається, що основне світло повинен створювати певний фон підсвічування, вже в рамках якого організовується спрямоване освітлення. Насправді прилади з такою функцією повинні виконувати відразу кілька завдань, забезпечуючи комфортні умови для перебування в приміщенні співробітників з відвідувачами і виділяючи конкретні зони з товарними викладками або вітринами.
В основному загальний світ організується за рахунок стельових приладів, розподілених по всій площі. Саме різні конфігурації розміщення світильників дають можливість створювати необхідні функціональні і декоративні акценти. Інша справа, що спрямованість і точкове підсвічування для загального освітлення торгового залу є другорядним завданням.
Також варто підкреслити, що в рамках одного залу можуть перебувати зони з різним призначенням, тому можлива і настінна установка в окремих точках. Наприклад, касові термінали можуть висвітлюватися і регульованими приладами на спеціальних стійках. Часто використовуються і підвісні пристрої, які можна налаштовувати по висоті для зручності.
Експозиційне освітлення
Той самий спрямований світло, без якого не обходяться сучасні універмаги, супермаркети та бутіки. Суть даної різновиду освітлення полягає у точковому виділення конкретної ділянки чи предмета для залучення уваги. Реалізується це завдання різними способами. Якщо ставка робиться на максимальну оптимізацію розмірів світильників, то організовується світлодіодне освітлення. У торгових залах часто застосовують вбудовані компактні прилади на діодних кристалах, які зовні майже не видно, однак за потужністю випромінювання вони не поступаються стандартним галогенним і люмінесцентним лампам. І навпаки, масивні корпуси підвісних прожекторів зможуть виконати і функцію точкової підсвічування, і виступити елементом дизайнерського оформлення залу.
Окремо варто поговорити і про місцях розміщення приладів, які випромінюють експозиційний світло. Вище говорилося про стельових варіантах установки, але також допускається і навіть вітається нижнє (підігрів) та настінне освітлення такого типу. Чим різноманітніше спрямованість подачі світла і чим контрастніше, тим привабливіше викладки з товаром. Втім, і перенасичувати світильниками приміщення теж не варто, так як надмірний контраст з яскравими потоками фотонів може втомлювати відвідувачів. Альтернативним рішенням стане м’яке і делікатне освітлення в торгових залах, влаштоване на стелажах і полицях. В даному випадку мова йде про зовсім мініатюрних приладах з невеликою площею охоплення, але з вираженими світловими акцентами.
Особливості висвітлення в різних магазинах
Отримати максимально вигідну підсвічування без урахування специфіки реалізованої продукції неможливо, тому в кожному випадку робляться індивідуальні акценти. Ось деякі рекомендації щодо освітлення торгових приміщень різного призначення:
- Продуктові магазини. Важливо дотримати баланс між подачею спрямованого і загального світла окремих зон магазину, витримуючи рівномірність. Акцент робиться на рівний заливає світло.
- Магазини електроніки і побутової техніки. Металеві корпуси вигідно поєднуються з холодним освітленням, а для брендових відділів краще робити ставку на акцентовані потоки. У відділах з електронікою часто використовують закарнизную кольорову підсвітку, виділяючи продукцію різних сегментів або цінових рівнів.
- Автосалони. Шоу-руми розташовують великими площами, вимагаючи застосування потужних прожекторів і стельових люмінесцентних світильників. Освітлення торгового залу в даному випадку орієнтується на естетичність і функціональність одночасно.
- Будівельні магазини. Також мова йде про великих площах, де може розміщуватись обладнання і масивні конструкції. Подача світла повинна бути щедрою, рівною і високою для повного охоплення простору з гарним оглядом.
Види ламп для освітлення торгових приміщень
Використовуються практично всі традиційні види ламп, але в першу чергу – галогенні, люмінесцентні та енергозберігаючі. Виняток становлять лише пристрої з нитками розжарювання через непрактичність, низького робочого ресурсу та скромних потужностних показників. Однак такі лампи, як і раніше вважаються оптимальними з точки зору комфортного сприйняття оком, тому повністю виключати такий варіант не варто.
В цілому ж основна конкуренція відбувається між люмінесцентними і галогенними пристроями. Якщо справа стосується загального освітлення торгового залу, то світильники першої групи будуть найкращим рішенням за ціною та експлуатаційними характеристиками. Галогенні і сучасні металогалогенні частіше використовують у акцентованою підсвічуванню. Тобто доцільно організовувати комбіновані системи.
Далі звертається увага на робочі якості ламп, головним з яких буде яскравість. Співвідношення акцентує і загального освітлення в комплексі повинно формувати достатній рівень насиченості, що не перевищує 3200 люкс. І то, це значення стосується лише великих площ понад 2 тис. м2. У прохідних ділянках яскравість повинна становити 200-250 люкс, а перед вітринами і в акцентує підсвічуванню – від 400 до 1000 люкс. Що стосується теплоти, то багато чого залежить від спрямованості самого магазину, оскільки це кольоровість є і стилістичним штрихом. Але для комфортного сприйняття оком оптимальний діапазон варіюється від 2700 до 3200 К.
Світлодіодне освітлення торгового залу
Високотехнологічні LED-світильники сьогодні активно застосовуються у громадських приміщеннях. Їх використання виправдовує себе як у плані конструкційного пристрою, про що вже говорилося стосовно до організації точкової підсвічування, так і в характеристиках функціональності та енергоефективності.
Для світлодіодних приладів практично немає обмежень щодо реалізації конструкційного форм-фактора. Діоди розміщуються і в дрібних вбудованих світильниках, і у великих панелях освітлення, які буквально заливають фотонами величезні простори. При цьому, на відміну від люмінесцентних стельових моделей, LED-освітлення для торгових залів обходиться дешевше витрат на електроенергію при тому ж робочому ефекті. Інша справа, що самі світлодіоди коштують часом у кілька разів дорожче.
Що ще важливо, виробники даної різновиду джерел освітлення все охочіше сегментують їх за категоріями застосування. З’являються вузькоспеціалізовані моделі для конкретних завдань – аж до висвітлення певної групи товару, якщо говорити про застосування в торгових залах. Щільне поєднання LED-приладів з товарами звільнився і від ризиків займання, що теж важливо. Завдяки низькій мірі тепловиділення такі пристрої безпечні для легковоспламеняемой продукції і в цій характеристиці їм немає альтернативи на сьогоднішній день.
Норми проектування штучного освітлення в торгових залах
В ході розробки проекту проводиться детальний аналіз за кількома параметрами організації системи освітлення у відповідності з вимогами СНиП 23-05-95. Зокрема, визначається схема розташування світлових приладів, їх експлуатаційні характеристики, матеріали виготовлення корпусів, розміри і т. д.
До основним нормам проектування штучного освітлення в торгових залах відносяться наступні:
- Коефіцієнт випромінювання від системи загального освітлення має становити не менше 70 %.
- У виборі ламп слід орієнтуватися на економічні розрядні пристрої, робоча віддача яких становить не менше 55 лм/Вт.
- У приміщеннях, де планується забезпечувати циліндричну освітленість, коефіцієнт відбиття повинен складати не менше 40-50 % в залежності від стану поверхні (стіни або стелі).
- В залі повинні бути встановлені прилади для аварійного та евакуаційного освітлення.
Прокладка електропроводки
Для енергопостачання торгового центру має бути організована виділена траса проводки. Від неї вже до технічного приміщення об’єкта ведеться живильний кабель. Далі встановлюється розподільний щит, який включає такі елементи:
- Диференціальні автоматичні вимикачі.
- Комутаційна апаратура для захисту від короткого замикання.
- Шини для заземлення електроприймачів.
- Пристрої аварійного відключення.
- Прилади обліку електроенергії.
Від щита згідно з нормами освітлення торговельних залів монтується система заземлення типу TN-C-S, при якій забезпечується глухе заземлення нейтралі постачає трансформатора. Прокладка по контурах, що ведуть до місць розташування світильників, здійснюється за допомогою кабелю ВВГнг. Вести лінію можна закрито (наприклад, в подпотолочной ніші) або відкрито, але в гофрованій трубці з ПВХ. Фіксація кабелів виконується за допомогою пластикових кліпс – це рішення естетично більш привабливо і до того дозволяє зручно виконувати монтаж кількох паралельних ліній.
Установка несучої конструкції для світильників
Щоб не псувати зовнішній вигляд інтер’єру торгового залу, для світильників попередньо монтується спеціальна база – шинопровід. Такі конструкції дозволяють зручно фіксувати корпуси світильників різного призначення, серед яких і трекові системи. Основу даного елемента є металевий профіль. Його кріплять анкерами або саморізами до стін або стелі, а деякі модифікації можна підвішувати на спеціальних несучих рамах. Внутрішня частина шинопровода має вбудовані мідні провідники з матеріалами ізоляції і коннекторами, до яких виконується підключення. Монтаж системи освітлення торгового залу з шинопровідом реалізується в такій послідовності:
- Проводиться розмітка точок установки.
- Крайні отвори кріплення повинні знаходитися не менше ніж 10 см від кромки конструкції. Проміжки між кріпленням становлять не менше 80 см, а світильники розташовуються з мінімальним відступом один від одного в 20 див.
- До точок освітлення підводиться підготовлена проводка від щитка.
- Виконується підключення шинопровода до мережі по ввідній лінії живлення через коннектори.
- У роз’єми шинопровода встановлюються прилади освітлення.
Установка точкових світильників
Для маскувального або малопомітного освітлення використовуються стельові світлодіодні прилади. В принципі реалізація такого монтажу можлива тільки у випадках, якщо конструкція стелі має вільну тильну нішу і декоративна панель може піддаватися різанні. Наприклад, це відноситься до гіпсокартонних стель, в яких попередньо формуються отвори з діаметром, відповідним корпусу світильника. Точкове освітлення торгового залу магазину в стелі можливо і у випадках застосування конструкцій типу армстронг. У них можна інтегрувати і панельні світлодіодні прилади. Розміщення поодиноких LED-приладів для спрямованого світла може бути виконано, якщо в такому стелі технологічно передбачені відповідні отвори. В обох варіантах через підготовлений отвір випускаються живлять дроти від щитка. На них кріпляться клемні колодки, з якими буде з’єднана світлодіодна лампа. На завершальному етапі залишається лише розмістити в отворі корпус приладу з розпірками або іншими затискними пристосуваннями, які будуть утримувати світильник в подпотолочной ніші.
Висновок
Особливістю пристрою освітлення для магазинів є багатофункціональність обладнання. Важливо, щоб система відповідала жорстким вимогам безпеки, функціональності, ергономіки та дизайнерської привабливості. У цьому сенсі багато чого буде залежати від вибраних світильників для освітлення торговельних залів та прилеглих зон. І сучасний асортимент світлотехніки цілком дозволяє вирішувати такі завдання, залишаючись при цьому і в помірних межах енергоспоживання. Все більшу увагу власники торгових центрів приділяють світлодіодним рішень, але і більш звичні лампи зберігають затребуваність завдяки окремим характеристикам, які слід оцінювати на основі конкретних вимог до системи освітлення.