Дональд Норман. Дизайн звичних речей: від складного до простого

Дональд Норман першу половину свого часу проводить у створеній ним дизайну компанії Nielsen Norman Group. Другу — в якості професора комп’ютерних технологій та психології в Північно-Західному університеті США.

Він пише книги по теорії і практиці оформлення. Багато часу присвячує консультацій у радах компаній і організацій, таких, наприклад, як Інститут дизайну в Чикаго.

Коли Норман був членом різних асоціацій, організацій і груп впливу, серед яких у нього була посада віце-президента по впровадженню передових технологій Apple, він почав вивчати дизайн звичних речей, які оточують людини, їх вплив на якість життя кожного.

Без вини винний: дизайнер і нові технології

Все, що нас оточує, має свій вигляд. Щоб створити успішний дизайн, його потрібно спроектувати з точки зору споживача, з урахуванням моди і стилю.

На думку професора, гарне оформлення будь речі має відповідати наступним вимогам:

  • бути зрозумілим і доступним;
  • бути функціональним;
  • надавати статус власнику.

Одкровення для художника

Як стверджує Дональд Норман, дизайн звичних речей (в побуті і на роботі) може бути успішним або не успішним.

В основі такої ідеї будь-якої речі повинні бути використані наступні основні принципи:

  • ефект наочності — полягає в тому, що при одному погляді на річ людина може здогадатися, як нею користуватися;
  • функції нової моделі повинні бути зрозумілі та передбачувані для споживача, мати зрозумілу концептуальну ідею;
  • кожна кнопка предмета відповідає за одну дію, яке зрозуміле і затребуване при використанні, щоб не склався казус, коли ніхто не пам’ятає, навіщо та чи інша функція створювалася (як, наприклад, знаменита функція «R» кнопки телефону, якої ніхто не вміє користуватися, адже не у всіх виникає бажання вивчити довгу інструкцію з її застосування);
  • користувач повинен отримувати зворотний зв’язок і буде своєчасно поінформований про результати своїх дій.

Створення дизайну звичних речей

Етапи при розробці оформлення полягають, на думку Дональда, у дотриманні базового переліку вимог, які допоможуть подолати розрив між ідеєю і практичним використанням того або іншого пристрою, предмета, речі. Хороший дизайн буде створений тоді, коли споживач легко може:

  • визначити функцію і зрозуміти, для чого використовують пристрій;
  • керувати придбаною річчю;
  • поєднати намір користуватися предметом з фактичною можливістю;
  • знати послідовність і кількість дій, які треба здійснити, щоб пристрій запрацювало;
  • визначити, в робочому воно стані;
  • зрозуміти відповідність речі по відношенню до її дизайнерської інтерпретації.

При цьому критик Дон Норман переконаний: для того щоб домогтися вдалого контакту речі і людини, треба впливати на емоційні сигнали, які викликає предмет (пристрій), адже саме вдалий дизайн звичних речей робить людину щасливою.

Дон Норман вивчає, як реальні люди взаємодіють з готовим пристроєм, досліджуючи прірва між тим, що має намір зробити дизайнер, і тим, що хоче насправді звичайна людина. Його робота привела до появи деяких класичних книг про взаємне існування краси, естетики і функціональності предмета. Він точно знає, як не треба робити, як уникнути помилок в оформленні.

Цікаве:  Гарна кімната для підлітка: ідеї інтерєрів, меблі, особливості оформлення

Повсякденні турботи з підказками

Як дизайн може підштовхнути до вірного дії? Важливими підказками є природні обмеження предметів, тобто ті фізичні рамки, які звужують вибір правильних дій.

Інші підказки випливають з призначення речей. Вони розповідають про їх можливих функціях, передбачуваних діях і способи застосування.

Норман виділяє наступні класи обмежувачів:

  • фізичні, тобто відповідність дизайну тим функціям, які закладені в предметі;
  • смислові, підказки для визначення призначення предмета (написи, малюнки)
  • культурні та логічні — ці підказки з’являються з особистого досвіду користувача і грунтуються на побудові асоціацій і логічних ланцюжків.

Ці класи обмежувачів універсальні для різних ситуацій.

Можливості звуку

Книга «Дизайн простих речей» радить: не бійтеся експериментів, якщо в новій розробці оформлення речі щось можна зробити видимим, можна додати вплив звуку. Адже він може попередити про неполадки в пристрої, неправильності дій.

Приклади використання звуків у дизайні:

  • двері зачинилися — пролунав характерне клацання;
  • чайник свистить, якщо вода кипить;
  • пилосос забився — голосно гуде;
  • дзвін дзвіночка, якщо програма на комп’ютері зависла, і т. д.

Принципи переходу із складного в просте

Спрощена система (річ) — та, з якої користувач не боїться експериментувати, досліджуючи новинку.

Чому користувач не боїться:

  1. Він бачить доступні для нього дії, а наочність і нагадування закликають до дослідження нового.
  2. Очевидність дозволяє вивчити послідовність кроків і отримати потрібний результат.
  3. Є можливість скасувати неправильні дії без шкоди для системи.
  4. Існує безпеку і оборотність більшості етапів.
  5. Є можливість помилятися.
  6. Застосовуються стандарти, які зазвичай знайомі споживачам.

Про книгу і не тільки

Говорячи про новаторській книзі «Дизайн простих речей», можна зробити висновок про те, що є два основні закони оформлення, важливих для споживача:

  • що робити;
  • система працює в момент користування.

Це повинно бути закріплено в самому дизайні речі. Чим наочніше і зрозуміліше, тим краще. Концепт повинен враховувати особливості людини (користувача) і світу, який її оточує.

Інструкції і їх вивчення при такому підході будуть необов’язкові, кожна людина зможе розібратися в тонкощах системи або предмета емпірично.

Коли людина задається питанням: «Як це все запам’ятати?», тоді дизайнерський підхід вважається невірним.

Кожен користувач повинен отримувати задоволення від дизайну і не боятися, що щось не зрозуміє, тому що дурний або недостатньо освічений. Ні, це помилки оформлення, роблять недоступним використання багатьох речей.

Помилки, яких вдасться уникнути, якщо слідувати порадам Дональда Нормана.